Affectivity in early childhood education: contributions to development and learning

Authors

  • Dayane Gonçalves Mendicino Departamento de Pedagogia, Centro Universitário Fieo (Unifieo), Osasco, Brasil https://orcid.org/0009-0008-4408-5014
  • Jussara Britto Batista Gonçalves Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu (Doutorado) em Enfermagem, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, Brasil https://orcid.org/0000-0003-3136-7932
  • Ana Paula Domingos Ramos Programa de Pós-Graduação Lato Sensu em Psicopedagogia Clínica e Institucional: Educação e Saúde, Faculdade de Medicina de São José do Rio Preto (FAMERP), São José do Rio Preto, Brasil https://orcid.org/0000-0001-9469-6333

DOI:

https://doi.org/10.62331/2965-758X.v2.2024.45

Keywords:

Childhood education, Affectivity, Teacher training

Abstract

Affectivity is essential for child development, manifesting itself from birth through human interactions and playing a fundamental role in cognitive and social formation. This study aimed to investigate the importance of affectivity in early childhood education and the teacher's role in building affective bonds within the pedagogical field. It is an integrative literature review, descriptive and narrative in nature, based on 14 scientific articles published between 2017 and 2021, selected from CAPES journals. The results highlighted the central role of teachers in fostering affective relationships and revealed various educational practices, such as playful activities, that nurture affective bonds between teachers and students. The research concludes that affectivity is gradually built through human interactions and is intrinsically connected to cognitive and motor processes. To maximize its impact on early childhood education, it is necessary to invest in teacher training, equipping educators to incorporate affective practices into their methodologies and promote more humanized and integral learning.

References

Vasconcelos MS. Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. Educ Soc. 2004; 25(87):616-620. https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000200015

Ferreira AL, Acioly-Régnier NM. Contribuições de Henri Wallon à relação cognição e afetividade na educação. Educ Rev. 2010; (36):21-38. https://doi.org/10.1590/S0104-40602010000100003

Souza MTCC de. As relações entre afetividade e inteligência no desenvolvimento psicológico. Psic: Teor e Pesq. 2011; 27(2):249-254. https://doi.org/10.1590/S0102-37722011000200005

Tassoni ECM, Leite SAS. Afetividade no processo de ensino-aprendizagem: as contribuições da teoria walloniana. Educação. 2013; 36(2):262-271. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/9584/9457

Silva KGS da, Santos NLC dos, Silva FT de S, Sousa SGN de, Nascimento CD do, Primo C de MM C, et al. Affectivity as a methodological practice in children’s education: a narrative review. Research, Society and Development. 2021; 10(4):e36410414053. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i4.14053

Santos AS dos, Lopes CAN. Afetividade no processo de ensino-aprendizagem: a educação infantil na perspectiva de Henri Wallon. Id on Line Rev Mult Psic. 2020; 14(52):525-540. https://doi.org/10.14295/idonline.v14i52.2728

Guimarães D, Arenari R. Na creche, cuidados corporais, afetividade e dialogia. Educ rev [Internet]. 2018; 34:e186909. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/ZCgyPDSVjvvyHMfdRwY6YBw/abstract/?lang=pt

Medeiros MF de, Dias AA. Construção da autonomia na educação infantil: interações entre crianças e professoras. InterEspaço: Revista de Geografia e Interdisciplinaridade. 2019; 5(18):e9651. https://doi.org/10.18764/2446-6549.2019.9651

Santos GF dos, Prianti CMF, de Moraes JR. A importância da afetividade na relação entre professor e aluno durante o processo de alfabetização na educação infantil. Revista Univap. 2017; 22(40):668. https://doi.org/10.18066/revistaunivap.v22i40.1373

Rodrigues GMMM, Blaszko CE, Ujiie NT. A afetividade na relação professor-aluno e o processo ensino-aprendizagem: discussão de dados mediatizada pelo Portal CAPES. Colloquium Humanarum. 2021;18:61-76. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3960

Reina FT, Mauricio LH, Cesar LM. Prática docente: a utilização da afetividade na educação infantil. Temas em Educação e Saúde. 2018; 14:55-61. https://doi.org/10.26673/rtes.v14.n1.2018.10728

Marcos SC, Maria ZAUHYGARMS GA. A formação de um vínculo afetivo entre educadoras e crianças como possibilidade para uma adaptação feliz à creche. Colloquium Humanarum. 2017; 13(3):7-13. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/1776

D’Auria-Tardeli D, Takigami Alves V. Afetividade na prática do professor na escola da infância. Revista Prâksis. 2021; 1:55-78. https://doi.org/10.25112/rpr.v1.2749

Rodrigues MF, Freire RB. A importância da afetividade na creche. Revista Mosaico. 2017; 8:11-16. https://doi.org/10.21727/rm.v8i1.924

Barros MSF, Garcia NN, Leite SRM, Arruda VAB de. O desenvolvimento emocional da criança em idade escolar na perspectiva crítico-dialética. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação. 2021; 16(4):2776-2790. https://doi.org/10.21723/riaee.v16i4.15682

Peres SG, Naves RM, Borges FT. Recursos simbólicos e imaginação no contexto da contação de histórias. Psicol Esc Educ. 2018; 22:151-161. https://doi.org/10.1590/2175-35392018013877

Batista JC, Nunes Junior PC, Prodócimo E. Educoração: histórias, experiências e partilhas de aprendizagem e afetividade na escola. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. 2018; 32(2):233-242. https://doi.org/10.11606/1807-5509201800020233

Carvalho PA, Rojas JS. A música como linguagem na educação de infância. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB. 2018; 23(49):119-142. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v23i49.1143

Vigotski LS. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Bowlby J. Uma base segura: aplicações clínicas da teoria do apego. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

Freire P. Educação e mudança. 30ª ed.; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

Published

2024-12-26

How to Cite

1.
Mendicino DG, Gonçalves JBB, Ramos APD. Affectivity in early childhood education: contributions to development and learning. BioscHealth [Internet]. 2024 Dec. 26 [cited 2025 Feb. 3];2:1-8. Available from: https://bioscienceshealth.com.br/index.php/jbh/article/view/45

Issue

Section

Original Paper

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.